Passie voor schoenen: TOMS

Er zijn dagelijks zo veel dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen, maar waar miljoenen mensen over de hele wereld van verstoken blijven. Deze dingen omvatten basisvoorzieningen, variërend van elektriciteit tot medische zorg. Schoenen zijn ook een van die dingen.

Stel je voor dat je een dag zonder schoenen loopt. Hoeveel bacteriën zouden je voeten besmetten of hoeveel scherpe voorwerpen zouden erin prikken? Een leven zonder schoenen is zeker oncomfortabel en gevaarlijk. Toch kunnen 300 miljoen mensen in de wereld zich dit essentiële niet veroorloven.

Om dit wereldwijde probleem aan te pakken, heeft TOMS Shoes een jaarlijkse campagne, getiteld ‘One Day Without Shoes’. Deze campagne vertelt een verhaal dat aansluit bij haar klanten en creëert een impact over de hele wereld.

Hun verhaal
TOMS is een bedrijf met winstoogmerk dat in 2006 werd opgericht door Blake Mycoskie in Californië, VS. Het bedrijf ontwerpt en verkoopt schoenen die gebaseerd zijn op het Argentijnse alpagarta-design, een eenvoudige slip-on schoen van canvas.

Het oorspronkelijke ontwerp is gemaakt van canvas of katoenstof met touwzolen, maar TOMS gebruikt rubberen zolen in hun schoenontwerp.

Voor elk paar schoenen dat het bedrijf verkoopt, wordt een nieuw paar TOMS-schoenen aan een verarmd kind gegeven.

Een dag zonder schoenen

Aangezien schoenen deel uitmaken van onze reis, vertellen ze zeker de beste verhalen. Met deze gedachte in het achterhoofd lanceerde de oprichter van het bedrijf in april 2011 de campagne ‘One Day Without Shoes’. Hij vroeg de klanten van het merk om een dag op blote voeten te lopen om mensen bewust te maken van het aantal gemeenschappen dat het zonder schoenen moet stellen. Tijdens de campagne zamelden ze geld in om dit probleem te bestrijden en werden duizenden schoenen gedoneerd aan mensen in nood.

In 2015 ging TOMS een stap verder met deze jaarlijkse campagne en gebruikten ze sociale media als middel om hun publiek te betrekken.

Duizenden Instagram-gebruikers schonken schoenen aan mensen in nood door foto’s op blote voeten te taggen met de #WithoutShoes. Er was geen aankoop vereist, alleen het taggen van blote voeten.

Door schoenen aan kansarme kinderen te geven, zorgde TOMS niet alleen voor comfort, maar verbeterde het ook de toegang tot onderwijs en behandelde het slopende ziekten die de voeten aantasten.